2025-06-24 Monografia pod redakcją Prof. Jerzego Woźnickiego
Wersja Polska | Українська версія
Monografia naukowa prof. Jerzego Woźnickiego: Szkolnictwo wyższe w Polsce i w Ukrainie w procesie przemian – w świetle badań komparatywnych. Prace i rekomendacje ekspertów polskich i ukraińskich dotyczące uregulowań systemowych (Projekt Polsko-Ukraiński PP-U: 2013–2024)
Publikacja stanowi syntetyczne opracowanie wyników ponad dziesięcioletniej współpracy instytucjonalnej pomiędzy środowiskami akademickimi Polski i Ukrainy, realizowanej w ramach Projektu Polsko-Ukraińskiego (PP-U) pn. Polsko-ukraińska współpraca instytucji przedstawicielskich reprezentujących rektorów, na rzecz doskonalenia działań uczelni. Geneza projektu sięga inicjatywy Fundacji Rektorów Polskich (FRP), która – we współpracy z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) oraz Związkiem Rektorów Uczelni Ukrainy (ZRUU) – zainicjowała i prowadziła badania komparatywne w latach 2013–2018.
Od 2018 roku projekt jest realizowany przez Politechnikę Warszawską (Wydział Administracji i Nauk Społecznych) na zlecenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, przy stałym wsparciu merytorycznym i eksperckim Fundacji Rektorów Polskich. Współpraca ta opiera się na Umowie Trójstronnej KRASP–FRP–ZRUU, której kolejne aneksy wyznaczają ramy trzechletnich cykli realizacyjnych.
Monografia zawiera przegląd celów, działań i rezultatów projektu w kolejnych Cyklach: od prac eksperckich Fundacji Rektorów Polskich (2013–2018), przez cykle wspólne realizowane przez MNiSW-PW (2018–2024), aż po rozpoczęty w 2025 r. nowy etap współpracy. Opisano w niej m.in. stanowiska wspólne delegacji rektorów KRASP i ZRUU, rekomendacje systemowe dla obu krajów, wnioski z debat eksperckich oraz działania w sferze governance, finansowania, czy jakości kształcenia.
Monografia pełni funkcję dokumentacyjną i analityczną, porządkując rozproszone w czasie efekty prac, uchwał i ekspertyz oraz odzwierciedlając unikatowy charakter współpracy akademickiej między Polską a Ukrainą, kontynuowanej mimo dramatycznych okoliczności wywołanych wojną.
Dodatki zawierają m.in. opracowanie dokumentujące działania polskich uczelni na rzecz wsparcia ukraińskiego środowiska akademickiego po 2022 r., analizę sytuacji szkolnictwa wyższego w Ukrainie w warunkach wojennych, treść Umowy Trójstronnej z jej aneksami, a także listę instytucji i uczestników zaangażowanych w realizację PP-U w latach 2013–2024.
Monografia dokumentuje bezprecedensową, trwałą współpracę środowisk akademickich Polski i Ukrainy oraz stanowi cenne źródło wiedzy dla decydentów, ekspertów, uczelni i instytucji odpowiedzialnych za rozwój szkolnictwa wyższego w obu krajach.